Mekanist.net’i de satın alarak hızlı büyümesini sürdüren Zomato’nun Türkiye Müdürü 2001 Ekonomi bölümü mezunumuz Oytun Çalapöver ile biraraya geldik. Oytun’la kariyeri, Zomata’nun hikayesi ve Oytun’un bundan sonra Zomato’nun Hindistan’daki merkezinde devam edecek Global Pazarlar Büyüme sorumluluğu rolü hakkında konuştuk.

Merhaba Oytun, kendini mezunlarımıza tanıtır mısın? Koç Üniversite’sinden mezun olduktan sonra neler yaptın?

Merhabalar. 1979 yılında hayata geldim. Lise eğitimimi Cağaloğlu Anadolu Lisesi’nde tamamladıktan sonra, Koç Üniversitesi’nde harika bir beş yıl geçirip Ekonomi bölümünden mezun oldum. Akabinde 2001 yılında, University of Texas’ta İşletme Yüksek Lisansı (MBA) yapmak için Texas’a yerleştim. 2003 yılı başında mezun olmamı takiben, çalışma vizemi bekleme sürecinde küçük bir İtalyan restoranında garsonluk yaptım ve hayatımın en değerli kariyer deneyimlerini bu üç ay içerisinde yaşadım. Daha sonra, ThyssenKrupp firmasında Market / Business Analyst olarak çalışmaya başladım. Kuzey ve Güney Amerika bölgelerinde, ThyssenKrupp Elevator markası ve alt markalarının marka müdürlüğü görevi ve yine Kuzey ve Güney Amerika bölgelerinde Stratejik Pazarlama Müdürlüğü rollerinde çalıştım.

Bu süreçte 2007 yılında dört aylığına bir proje dahilinde Madrid’de görev aldıktan sonra, 2009-2010 senelerinde Dallas, TX ve Londra arasında eş zamanlı olarak aynı görevi devam ettirdim. 2010 senesinde, Londra bazlı olarak Armstrong World Industries’in Avrupa, Orta Doğu ve Afrika bölgelerinde segment müdürlüğü görevine getirildim ve 2012 senesinde Türkiye’ye geri döndüm. İstanbul’da, 3M firmasının sağlık grubunun Orta ve Doğu Avrupa pazarlama müdürlüğünü yaptım ve 2014 Mart ayından itibaren de Zomato Türkiye’nin ülke müdürlüğünü yapmaktayım. Eşimle beraber İstanbul’da yaşıyorum.

Koç Üniversitesi’nden mezun olmamı takiben uluslararası birçok rolde görev aldım ve 40’tan fazla ülkeden insanla bire bir çalışma imkanı buldum. Sadece iş ve pazar değil, sosyal dinamiklerin çeşitliliği ve öğrendiklerim açısından da çok doyurucu bir hayat yaşama imkanı bulduğum ve bulmaya devam ettiğim için kendimi çok şanslı hissediyorum.

Zomato ile yollarınız nasıl kesişti?

Zomato’daki kariyerim öncesinde her zaman uluslararası roller ve çok büyük, global firmalarda çalışma imkanı elde ettim. Bunun bana çok büyük getirisi oldu; hem tecrübe, hem vizyon, hem de pazar çeşitliliği anlamında. Ayrıca, ThyssenKrupp, Armstrong ve 3M gibi dünya devlerinde, arkanızda hissettiğiniz kaynak desteği gerçekten işinizi çok kolaylaştırıyor. Ancak, kariyerimde bir değişiklik yapmaya ihtiyacım vardı ve bir iki haftalığına dinlenmek ve büyük bir değişiklik yapma planıyla 3M’den ayrıldım. O esnada, Zomato benimle irtibata geçip Türkiye planlarından bahsetti. Şirketin kurucu ortağı Pankaj Chaddah’la yaptığım ilk görüşmeden sonra, hayatımın bir sonraki döneminde ne yapmak istediğime çoktan karar vermiştim.

Zomato’nun hızlı bir gelişim hikayesi var. Bu hikayeyi mezunlarımızda paylaşabilir misin?

Zomato, 2008 yılında biri 25 diğeri 23 yaşında iki Hindistanlı genç tarafından, New Delhi’de kurulmuş bir şirket. 2012 yılında, aldığı yatırımlarla ilk uluslararası operasyonunu Dubai’de açan Zomato, şu an itibariyle, içerisinde ABD, İngiltere, Türkiye, Portekiz, Güney Afrika, Brezilya, Kanada, Avusturalya ve Endonezya’nın da bulunduğu 22 ülke ve 500’den fazla şehirde. Toplamda 113 Amerikan Doları yatırım alan Zomato, Türkiye pazarına Kasım 2013’te girdi ve geride bıraktığımız 15 ay içerişinde yeme-içme sektöründe hem kullanıcılar hem de işletmeler için önemli bir yere sahip oldu ve App Store Türkiye tarafından 2014’un en iyi uygulamaları arasında yerini aldı. 2015 Ocak ayında, Türkiye’nin önemli yorum ve mekan arama platformu Mekanist’i satın aldığını duyuran Zomato, İstanbul ve Ankara’da aylık 2 milyondan fazla kere kullanılıyor. Bu rakamın önümüzdeki haftalar içerisinde 3 milyonu aşmasını ve servisimizi 10’dan fazla şehre yaymayı planlıyoruz. Tabii ki bütün bunlar için, ekibi hızla büyütmemiz gerekiyor. Şu aşamada satış ve içerik ekiplerimiz için aktif olarak işe alımlara başlıyoruz. Bugün 35 olan sayımızı, sene sonuna kadar 60-80 seviyesine çekmeyi planlıyoruz. Ekibimizde, Koç Üniversitesi’nden arkadaşlar mevcut. Niye daha fazlası olmasın?

Zomato’yu benzer uygulamalardan ayıran/öne çıkaran özellikleri nelerdir?

İçerik, kullanıcı odağımız ve işletmelere hem web hem de mobil platformlarında sunduğumuz eşsiz ürün modellerimiz.

Zomato’yu benzerlerinden farklı kılan en önemli özelliğimiz, içeriğe verdiğimiz önem. Kullanıcılarımızın, her zaman en doğru, en kapsamlı ve en güncel bilgiye ulaşmasını sağlamak adına, restoran listelemeleri için gerekli veriyi, restoranları ziyaret ederek toplayan, bu veriyi düzenleyip aktif hale getiren ve yerel pazardaki trend’leri takip ederek, kullanıcıların faydalanabileceği derlemeleri hayata geçiren büyük bir içerik ekibimiz var. Bununla beraber, İstanbul ve Ankara’da listelenmiş 27,000’in üzerinde restoranın %93’ünün menülerini kullanıcılarımız Zomato üzerinde görebiliyorlar. Bütün bu bilgiler, restoranlar yine bire bir ziyaret edilerek üç ile dört ay içerisinde güncelleniyor. Yani bir diğer deyişle, kullanıcılarının en doğru, güncel ve kapsamlı bilgilere ulaşması konusunda sorumluluğu Zomato tamamıyla üzerine alıyor.

İşletmeler için geliştirdiğimiz ‘hyperlocal’ reklam modeliyle, lokasyon ve arama kriteri bazlı hedeflemeleri gerçekleştirerek, restoranlar ve potansiyel müşterileri bir araya getiriyoruz. Karar verme aşamasında müşterileriyle görseller aracılığıyla iletişime geçen işletmelerin, yaptıkları markalama ve promosyon yatırımlarının geri dönüşünün çok yüksek seviyede olmasını sağlıyoruz.

İlerideki süreçte hayata geçirmeyi planladığımız, restoran-müşteri chat’i, online ödeme sistemleri (cashless payment) ve bunun gibi birçok özelliği de hayata geçirmeyi planlıyoruz.

Yakın zamanda mekanist.net’in satın alındığını duyduk. Bu gelişmeyi anlatır mısın?

Türkiye, Zomato için her zaman en stratejik pazarlardan bir tanesi oldu. Demografik yapı, sosyoekonomik dinamikler, internet kullanımı, mobil ve akıllı telefon penetrasyonu, nüfus ve yeme-içme alışkanlıklarına baktığınızda, Türkiye’yi göz ardı edemezsiniz. Şu an Londra da dahil olmak üzere, restoran sayısı anlamında Zomato’nun en büyük pazarı İstanbul. Bu bağlamda, organik olarak gerçekleştirdiğimiz büyümeyi daha da hızlandırmak için Mekanist gibi, Türkiye’de bu kategoriyi yaratmış ve geliştirmiş bir markadan daha iyi bir ortak bulmamız imkânsızdı. Mekanist’in kurucu ortaklarından Ali Servet Eyüboğlu ve ekibiyle tanıştıktan sonra ise aklımızda hiçbir şüphe kalmadı.

Mart ayı içerisinde gerçekleştirdiğimiz işlemle, Mekanist’in web ve uygulama içeriğini Zomato’ya taşıyor ve trafiği Zomato üzerine yönlendiriyor olacağız. Aynı yola baş koymuş ve bu alanda en fazla deneyime sahip iki ekibin aynı gaye üzerinde beraber çalışıyor olması ve Zomato’nun tek platform haline gelmesiyle birlikte, hem kullanıcılar hem de işletmeler anlamında çok pozitif gelişmeler yaşanacağını öngörüyoruz. İlk aşamada hemen hemen iki katına çıkacak ve sonrasında hızla büyümeye devam edecek bir kullanıcı yapısıyla, tavsiye ve öneriler daha da anlamlı hale gelecek ve Türkiye’de kullanıcılar, yeni mekanları daha da efektif bir şekilde keşfedecek. İşletmelerin ise hedefli bir şekilde ulaşabilecekleri kullanıcı sayısı büyük bir artış gösterecek ki bu da daha fazla yeni müşteri anlamına geliyor.

Bütün bunlara, Zomato’nun arkasındaki global ürün geliştirme gücünü eklediğimizde, Türkiye’de bir daha hiç kimsenin kötü bir yeme-içme deneyimi yaşamaması misyonumuza kısa zamanda ulaşacağımıza inanıyorum.

Senin rolün bu gelişmeden sonra nasıl değişecek?

Mekanist CEO’su Ali Servet Eyüboğlu, Türkiye Ülke Müdürlüğü görevini önümüzdeki ay içerisinde benden devralıyor olacak. Ben ise, global pazarlarımızdaki büyümeden sorumlu olarak Hindistan’daki merkez ofisimize transfer oluyorum.

Hindistan’da yaşama fikri sana nasıl geliyor? On bir yıllık bir yurtdışı deneyimi sonrası Hindistan’la ilgili beklentilerin nelerdir?

Hindistan’da yaşama fikri, beni ve eşimi çok heyecanlandırıyor. Gittiğim gördüğüm, çalıştığım, yaşadığımız her yerdeki sosyal ve kültürel yaşamın olabildiğince içine girmeye çalışıyoruz. Bu anlamda Hindistan bulunmaz bir fırsat. Ne kadar süreliğine olursa olsun, kolay kolay ele geçmeyeceğine inandığım bir deneyim. Profesyonel açıdan ise, benim için çok doyurucu olacağından emin olduğum bir dönem olacak.

Zomato’nun yeni hedefleri nelerdir?

Türkiye’deki hedeflerimizle ilgili aslında bazı ipuçları vermiştim. Buna ek olarak, Zomato’nun içinde bulunduğumuz yıl içinde hedefi, 2014 yılında yaptığımız yedi satın alımla beraber girdiğimiz yeni pazarları kısa sure içerisinde domine etmek için gerekli çalışmaları tamamlamak.

Göreceli olarak daha uzun süredir aktif olduğumuz pazarların bazılarında ise 2015 senesi içerisinde ‘breakeven’ noktasına ulaşmak ve karlılığa geçmeyi planlıyoruz.

Senin bundan sonrası için planların neler?

Zomato’da yapacak daha çok iş var. Bütün odağım Zomato olduğu için, uzun vadeli herhangi bir plan yapmıyorum. Kısa sürede global anlamda herkesin bildiği bir marka olmak ve dünyanın dört bir yanında on milyonlarca kişinin kullandığı bir servis yaratmak fikri beni çok heyecanlandırıyor.

Bununla beraber, hepimizin bayram tatili dönüşünde yaşadığımız ve genelde bir hafta içerisinde bastırılan ‘Akdeniz’de restoran açma’ fikri eşimle bana da cazip gelmiyor değil tabii ki.

İş ve özel hayatınızla ilgili paylaşmak istediğiniz güzel haberleri bu sayfalardan mezunlarımıza duyuracağız. Güzel haberlerinizi mezun@ku.edu.tr adresine bekliyoruz.