1997 MBA mezunumuz Neşe Ateş ile nöropazarlama, satış ve nöroliderlik eğitimleri verdiği yeni şirketi ND Yönetim Danışmanlık ve kurumsal gelişim ve pazarlamada nörobilimsel çözümler hakkında konuştuk.

Kendinizi tanıtır mısınız? Koç Üniversitesi’nden mezun olduktan sonra neler yaptınız?

Merhaba, ben Boğaziçi Üniversitesi Psikoloji bölümü mezunuyum. Kariyerimi geliştirmek ve iş hayatına en iyi şekilde hazırlanmak üzere girdiğim Koç Üniversitesi MBA programından 1997 yılında mezun oldum. Hem psikoloji altyapım hem de Koç Üniversitesi’nden edindiğim değerli iş hayatında başarılı olmaya yönelik beceriler sayesinde pazarlama yetkilisi olarak işe başladığım Nexans İletişim A.Ş. ( 2001 yılına kadar Alcatel Kablo A.Ş. idi) 2008 yılında satış direktör vekili olarak ayrıldım. Geçen on sene zarfında Nexans İletişim A.Ş.’de pazarlama ve satış bölümlerinde farklı görevlerde bulundum. Nexans İletişim A.Ş.’den ayrılmadan başladığım Marmara Üniversitesi, İşletme Bölümü, Örgütsel Davranış Doktora programını 2013 yılında tamamladım. Halen Bahçeşehir Üniversitesi’nde nöropazarlama, değişim ve liderlik üzerine dersler veriyorum. Ayrıca yeni kurduğum ND Yönetim Danışmalık firmasıyla şirketlere nöropazarlama & satış ve nöroliderlik eğitimleri vermekteyim.

İş yaşamı ve akademiyi bir arada götürmüşsünüz. Bunun avantajları ve dezavantajları neler oldu?

Akademik olarak eğitimime devam etmek her zaman aklımda olan bir düşünceydi. Marmara Üniversitesi’nin açtığı Örgütsel Davranış doktora programını öğrenince benim kariyerim için en uygun program olduğunu düşündüm. Hem psikoloji altyapımı hem de on seneyi aşan iş tecrübemi harmanlayacağım ve bundan bir sonuç çıkaracağım bir program olduğunu anlamıştım. Doktora tezimi şirketlerde değişim ve bunu etkileyen faktörler üzerine yazdım. Bu konuyu araştırırken çalışanlar neden değişime direnç gösteriyor sorunu daha derin araştırdığımda Nörobilim alanı ile tanıştım. İşte bu noktada, benim uluslararası bir şirkette farklı pozisyonlarda çalışmış olmamın benim çalışanların değişime karşı neden direnci gösterdiklerini anlamamda çok büyük faydası oldu.

Kurumsal hayata ara vererek kendi danışmanlık şirketinizi kurdunuz. Bu süreç nasıl ilerledi?

Doktora yaparken işimden ayrılmıştım. Sonrasında kariyerimi akademisyen ve eğitmen olarak sürdürmeye karar verdim. Doktora programından mezun olduktan sonra Bahçeşehir Üniversitesinde nöropazarlama, değişim ve liderlik üzerine dersler vermeye başladım. Ayrıca, değişim ve liderlik üzerine kurumlara eğitimler veriyordum. Sonrasında Türkiye çok yeni bir alan nöro bilim esaslarından yola çıkarak kurumların gelişmesine ve daha verimli hale gelmesine yardımcı olmak üzere nöropazarlama & satış ve nöro liderlik eğitimler vermeye karar verdim. Böylece, ND yönetim Danışmalık şirketimi kurmuş oldum.

Kurumsal Gelişimde ve Pazarlamada Nörobilimsel Çözümler hedefiyle yola çıktınız. Nedir Nörobilim? Nörobilim’i kurumsal gelişimle nasıl örtüştürdünüz?

Günümüzün ekonomik ve pazar koşullarında insanların karar verme ve uygulama süreçlerini nasıl belirlediğini anlamak şirketlerin başarıya giden yolda bir adım önde olmalarını sağlamaktadır.

Önceleri psikoloji alanında insan davranışlarını anlamaya yönelik kullanılan “Nörobilim” , bugünün iş yaşamında hem pazarlama alanında hem de kurumsal gelişim ve değişim alanlarında insan davranışları anlamada yeni bir yaklaşım getirmiştir.

Nörobilim dalında yapılan çalışmalar, kişiler tarafından alınan kararların %90’nın bilinç altındaki duygu ve düşüncelerimiz tarafından yönetildiğini göstermektedir. Bu sebepten dolayı hem pazarlama faaliyetlerinde hem de kurumsal gelişim süreçlerinde sadece kişilerin duygu ve düşüncelerini sözlü veya yazılı olarak almak yeterli olmamaktadır.

Kişiler, farklı sebepten dolayı veya farkında olmadan gerçek duygu ve düşüncelerini söylememektedirler. Böylece, araştırmacılar ancak buzdağının en tepesindeki duygu ve düşüncelere ulaşabilmektedir. Nöropazarlama uygulamaları sayesinde tüketicilerin bilinç dışı duygularını anlamamız mümkün olmaktadır.

Ayrıca, Türkiye’de çok yeni bir kavram olan nöroliderlik, liderlik tüm diğer liderlik teorilerinden farklı olarak nörobilim ile liderlik davranışlarını senkronize etmekte ve çalışanların duygu & düşüncelerini anlamanın liderlerin başarısı üzerindeki etkilerini incelemektedir. Daha iyi bir takım olabilme ya da ahenkli bir iş ortamı yaratmada rasyonal olmayan davranışlarını kontrol edebilme liderlik yetisine sahip birimlerin ve firmaların daha başarılı olduğu artık kaçınılmaz bir gerçektir.

Türkiye’de veya dünyada benzer çözümler üretiliyor mu?

Günümüzde nörobilim uygulamaları konusundaki çalışmalar hızla ilerlemektedir. Temelinde insanı anlamak olan nörobilim, hem tüketici davranışlarını anlamak hem çalışan davranışlarını anlamak için çok büyük önem kazanmıştır. Avrupa ve Amerika’da nöropazarlama & satış ve Nöroliderlik alanında eğitimler ve danışmalık veren pek çok firma olmasına rağmen Türkiye’de bu konu üzerinde çalışan çok az firma bulmaktadır. Ama yakın gelecekte nörobilimin iş dünyasındaki yerinin daha etkin bir konuma geleceğine inanıyorum. Biz ND Yönetim Danışmanlık olarak nörobilim uygulamalarının şirketlerin verimliliğinin arttırılmasında kullanılması için çalışmalar yapmaktayız.

Ne gibi hizmetler sunuyorsunuz?

ND Yönetim Danışmalık olarak müşterilerimize iki farklı alanda hizmet vermekteyiz.

1. Kurumsal gelişim ve verimliği arttırmak üzere Nöropazarlama & Satış ve Nöroliderlik eğitimleri. Nöropazarlama & satış eğitimlerinde kurumların pazarlama, medya iletişim bölümlerinde çalışanların tüketicilerin satın alma kararını nasıl verdikleri ve hangi aşamalardan geçtiklerini ve nöropazarlama uygulamalarında kullanılan yöntemler örnekleri ile anlatılmaktadır. Bunların sonucunda kuruma özel nöropazarlama & satış stratejileri çalışması yapılmaktadır.

Nöroliderlik eğitimlerinde kurum yöneticilerinin sadece güncel liderlik anlayışlarını anlatmaktan ziyade, duyguların ve var olan davranış alışkanlıklarının liderlerin başarıya giden yolda nasıl etkilediklerini gösterilmektedir. Bunla beraber, yöneticilerin bu programdan başarılı bir lider olarak çalışanlarının bağlılığını sağlamanın, onların bir hedefe ulaşmak için motivasyonlarını sürekli yüksek tutmanın ve çalışan verimliliğini arttırmanın yollarını öğretilmektedir.

2. Nöropazarlama Uygulamaları, şirketlerin marka, ambalaj tasarım, reklam ve pazarlama faaliyetlerinde Nörobilim uygulamalarını kullanarak tüketicilerin bilinçaltı duygu ve düşüncelerini ortaya çıkartmaya ve sonuç olarak pazarlama faaliyetlerinde başarısının artmasını sağlamaktayız. Hazırlanan reklam kampanyalarının, web sitelerinin nöropazarlama uygulama teknikleriyle (göz izleme ve EEG) ölçümlerinin yapılması ve sonuç raporlarının hazırlanması hizmeti vermekteyiz.

Mezunlarımız size nasıl ulaşabilirler?

Şirketimin internet adresi www.ndyonetimdanismanlik.com ve email adresi info@ndyonetimdanismanlik.com. Nöropazarlama, nöroliderlik eğitimleri ve nöropazarlama uygulamaları konularında daha detaylı bilgi almak isteyenler bana bu adreslerden ulaşabilirler.

İş ve özel hayatınızla ilgili paylaşmak istediğiniz güzel haberleri bu sayfalardan mezunlarımıza duyuracağız. Güzel haberlerinizi mezun@ku.edu.tr adresine bekliyoruz.