|
|
|
|
|
|
|
Üstün yeteneklilerin
eğitiminde yeni dönem... |
Dünya nüfusunun ortalama
yüzde ikisi üstün yeteneklilerden oluşuyor. Bu
oran dikkate alındığında, Türkiye'de yaklaşık
500 bin üstün yetenekli yaşıyor. Üstün yetenekli
gençlerin keşfedilmesi ve eğitimi, ülkemizin
geleceği açısından büyük önem taşıyor. Milli
Eğitim Bakanlığı (MEB), Türk Eğitim Vakfı (TEV)
ve Koç Üniversitesi'nin birlikte düzenlediği "1.
Uluslararası Üstün Yetenekliler Eğitimi
Sempozyumu", üstün yetenekli gençlerin
eğitiminde yeni bir başlangıç olarak
değerlendirildi. Beş farklı ülkeden
katılımcıların tecrübelerini paylaştığı
sempozyumun sonuçları, bu alanda Türkiye'de
gerçekleştirilecek yasal düzenlemelere ışık
tutacak. | | |
| |
|
|
|
|
|
Milli Eğitim Bakanı
Nimet Çubukçu ve Prof. Dr. Taisir Subhi
Yamin |
Ömer Koç (TEV
YKB), Semahat Arsel Vehbi Koç Vakfı Başkanı ,
Nimet Çubukçu (Milli Eğitim Bakanı), Prof.Dr.
Umran İnan (Koç Üniversitesi Rektörü), Dr. Ruhi
Kılıç (Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri
Genel Müdürü) | |
Milli Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu'nun
destekleriyle, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Türk Eğitim
Vakfı (TEV) ve Koç Üniversitesi tarafından 23-24
Eylül'de gerçekleştirilen "1. Uluslararası Üstün
Yetenekliler Sempozyumu"nda, ülkemizde üstün yetenekli
gençlerin tespit edilerek eğitilmesi konusunda izlenecek
yol haritası tartışıldı. Koç Üniversitesi'nde "Üstün
Çocukların Eğitimi" sloganıyla düzenlenen sempozyumun
açılış törenine; Milli Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu, TEV
Yönetim Kurulu Başkanı Ömer M. Koç ve Koç Üniversitesi
Rektörü Prof. Dr. Umran İnan konuşmacı olarak
katıldı. |
Geçen yılki verilerle kıyaslandığında bu
sayılar ciddi bir artış gösteriyor (Tablo 1). Bu yıl
yeni açılan Tıp Fakültemiz ilk 100, 200, 500 ve 1000'den
sırasıyla 5, 9, 14 ve 20 öğrenci aldı. Yeni açılan
bölümlerimizden bir diğeri olan Medya ve Görsel Sanatlar
Bölümü'nü tam burslu kazanan 5 öğrenci ilk 300 arasında
yer aldı. Bu yıl eğitim hayatına başlatacak olan yeni
bölümlerimiz için bu sıralamaları büyük bir başarı ifade
ediyor.
Geçen yılın sonuçları ile kıyaslandığında
Mühendislik Fakültesi bölümlerimizin tamamının taban
puanlarında önemli bir yükseliş kaydedildi (Grafik 1).
Yukarıdaki grafikte geçmiş yılların sıralama
verilerinin, 2010 yılı sonuçlarının eski sisteme göre
uyarlanmış hali ile karşılaştırmasını görebilirsiniz.
|
Dünyadan başarı
öyküleri
Güney Kore'den Prof. Dr.
Meesook Kim, ABD'den Prof. Dr. Joseph Renzulli, Prof.
Dr. Sally Reis ve Prof. Dr. June Maker, İngiltere'den
Prof. Dr. Deborah Eyre, Fransa'dan Prof. Dr. Taisir
Subhi-Yamin ile Almanya'dan Prof. Dr. Heidrun Stoeger ve
Prof. Dr. Albert Ziegler; ülkelerinin, üstün yetenekli
çocukların eğitimi konusunda yaşadıkları tecrübeleri
katılımcılarla paylaştı. Konuk bilim insanları,
ülkemizdeki uygulamaları Türk meslektaşlarıyla birlikte
değerlendirdi. |
Geleceğe ışık
tutacak
Sponsorluğunu Vodafone,
Kariyer.Net, Garanti Bankası ve Türk Hava Yolları'nın
(THY) yaptığı sempozyuma katılan yerli ve yabancı bilim
adamlarının çalışmalarının, kalıcı bir kaynak olarak
kullanılabilmesi için kitap olarak yayımlanması
planlanıyor. Sempozyumun sonuçlarının; Milli Eğitim
Bakanlığı için üstün yeteneklilerin eğitimi ile ilgili
strateji eylem planı oluşturmada kaynak teşkil edeceği,
bu konuda ülkemizde yürütülen çalışmalarda önemli bir
kilometre taşı olacağı vurgulanıyor.
|
|
Dünya onları yakından tanıyor
Prof. Dr. Taisir
Subhi-Yamin: 10 Mart'ta Dünya Üstün Zekalı ve
Yetenekli Çocuklar Konseyi Başkanlığı'na seçilen Yamin,
Paris Descartes Üniversitesi Psikoloji Enstitüsü'nde
misafir profesör olarak görev yapıyor. Üstün
yeteneklilerin eğitimi konusunda ülkesi Fransa ve
dünyanın yakından tanıdığı isimlerden biri olan Yamin'in
şu ana kadar yayınlanmış 10 kitabı ile pek çok makale ve
araştırma yazısı bulunmaktadır. Yamin, verimli düşünme
becerilerini geliştirmeye yönelik pek çok eğitim modeli
de geliştirdi.
Prof. Dr. Joseph
Renzulli: Connecticut Üniversitesi'nde eğitim
psikolojisi alanında çalışmalarını sürdüren Renzulli,
Üstün Yetenekliler Ulusal Araştırma Merkezi Direktörlüğü
görevini yürütüyor. Renzulli'nin araştırması, gençlerde
yaratıcılık ve yetenekliliğin belirlenmesi ve gelişimi
ile birlikte, toplam okul gelişimine katkı sağlayan
farklılaşmış öğrenim çevrelerine yönelik organizasyon
modellerine yoğunlaşmaktadır.
Prof. Dr.
Meesook Kim: Kore Üstün Yetenekliler Ulusal
Araştırma Merkezi Direktörü Kim, Kore Eğitim Geliştirme
Enstitüsü'nde de görev yapıyor. Kore Eğitim Geliştirme
Enstitüsü Eğitim Politikası Dergisi'nin yardımcı
editörlüğünü de yürüten Kim ayrıca, Pasifik Bölge
Konsorsiyumu Başkanlığı ve Kore Üstün Yetenekliler
Topluluğu Başkan Yardımcısı görevlerini sürdürüyor.
Prof. Dr. Deborah Eyre: Üstün
yeteneklilerin eğitimi ve okul reformları alanlarındaki
çalışmaları ile tanınan Eyre'nin; İngiltere, Ortadoğu ve
Uzak Doğu'da yüksek performansa yönelik öğrenim
politikaları ve sistem tasarımları konularında
çalışmaları bulunuyor. İngiltere Üstün Yetenekliler
Ulusal Akademisi'nin eski direktörü olan Eyre, halen
Oxford Üniversitesi'nde ziyaretçi uzman araştırma
görevlisi olarak çalışıyor. Ayrıca, İngiltere ve çeşitli
ülkelerdeki pek çok üniversitede görev alıyor.
Prof. Dr. Heidrun Stoeger:
Almanya Regensburg Üniversitesi'nde görev yapan
Stoeger'in, okul araştırma, geliştirme ve değerlendirme
alanlarında kürsüsü bulunuyor. Stoeger, yetenek
geliştirme, eğitim psikolojisi ve eğitim-öğretim
alanlarında çok sayıda kitap ve makale kaleme aldı.
Prof. Dr. Albert Ziegler:
Almanya Ulm Üniversitesi'nde görev yapan Ziegler,
Öğrenim ve Öğretim Enstitüsü Eğitim Psikolojisi Başkanı
ve Üstün Yetenekliler Danışmanlık ve Araştırma Merkezi
Kurucu Direktörü'dür. Yetenek geliştirme, mükemmeliyet,
eğitim psikolojisi ve kavramsal psikoloji alanlarında
yaklaşık 300 kitabı yayınlanan Ziegler'in, pek çok
makalesi de bulunuyor.
Prof. Dr. C. June
Maker: Yüksek lisans ve doktora seviyesindeki
üstün yeteneklilerin eğitimi alanında çalışmaları
bulunuyor. ABD Ulusal Üstün Yetenekli Çocuklar Derneği
Yönetim Kurulu'ndaki 19 yıllık çalışmaları dahil olmak
üzere pek çok organizasyonda aktif rol almaktadır.
Prof. Dr. Sally M. Reis:
ABD'nin Connecticut Üniversitesi'nde eğitim psikolojisi
alanında çalışmalarını sürdüren Reis, üniversitenin
yönetim kurulunda da görev yapıyor. Reis, Ulusal Üstün
Yeteneklilik Araştırma Merkezi'nde araştırmacı olarak
çalışmakla birlikte; Kanada devlet okulları ile New York
devlet okullarının da aralarında bulunduğu 370'in
üzerinde okula danışmanlık hizmeti veriyor.
http://www.ustunyeteneklilersempozyumu.org/ | |
|
|
|
|
| | |