15 Mayıs 2016 

Sektöre yön veren isimler perakendedeki değişen dinamikleri tartıştı

Perakende dünyasının temsilcileri, Koç Üniversitesi ve Migros işbirliği ile bu yıl altıncı kez düzenlenen KÜMPEM Forum Perakende Konferansı’nda bir araya geldi. İki gün süren ve uluslararası konuşmacıların ağırlandığı konferansın bu yılki teması ‘Yeni Cesur Dijital Dünyada Operasyon Yönetimi’ oldu.

1999 yılında Türkiye’nin perakende alanına odaklanan ilk üniversite-iş dünyası işbirliği örneği olarak Migros’un desteğiyle Koç Üniversitesi’nde kurulan KÜMPEM, perakende dünyasını bir kez daha bir araya getirdi. İki gün süren konferansın bu yılki teması ‘Yeni Cesur Dijital Dünyada Operasyon Yönetimi’ olarak belirlendi. Odakta ise moda perakendesi vardı. Moda operasyonlarında gelişimi etkileyen temel dinamiklerin ele alındığı konferansa alanında ün sahibi 18 akademisyen, girişimci ve üst düzey profesyonel, konuşmacı olarak katıldı.

Migros Ticaret A.Ş. Genel Müdür Yardımcısı Demir Aytaç: “Her iş saatinde 6 kişiyi işe alıyor, her çalışana yılda 18 gün eğitim veriyoruz”

Migros Ticaret A.Ş. Genel Müdür Yardımcısı Demir Aytaç, ilk üniversite-iş dünyası modeli olan Koç Üniversitesi-Migros Perakende Eğitim Merkezi’nin (KÜMPEM) sektöre katkılarını aktardı. Günde 1.100 adet iş başvurusu aldıklarını belirten Aytaç, her iş saatinde 6 kişiye iş başı verdiklerini, şirketin stratejik hedeflerini hayata geçirecek insan kaynağını, kişisel ve sektörel ihtiyaçlar doğrultusunda geliştirdiklerini ifade etti. Migros Perakende Akademisi’nin verdiği eğitim gün sayısının standartların çok üzerinde olduğunu belirten Aytaç, “Türkiye’deki şirketlerde kişi başına verilen eğitim ortalaması 5,5 gün, ABD’de eğitim ortalaması 8,5 gün iken Migros Perakende Akademisi’nde bu rakam 18 gün” dedi.

Prof. Dr. Gürkan Kök: “Verimlilik ve teknoloji kullanımı açısından dünya devlerinden öğrenilecek çok şey var”

KÜMPEM Akademik Direktörü ve Koç Üniversitesi İktisadi ve İdari Birimler Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Gürhan Kök “Türk perakendeciliği gelişmekte olan, çok dinamik ve global olarak rekabet edebilen bir sektör. Ancak verimlilik ve teknoloji kullanımı açısından dünya perakende devlerinden ve dünyanın önde gelen araştırmacılarından öğreneceğimiz çok şey var” dedi.

KÜMPEM Forum Direktörü Yrd.Doç.Dr. Meltem Kayhan: ‘’Dünya işaret parmağımızın ucunda’’

KÜMPEM Forum Direktörü Yrd.Doç.Dr. Meltem Kayhan, konferans teması olan ‘Yeni Cesur Dijital Dünyada Operasyon Yönetimi’ başlığına dikkat çekerek, artık dünyanın işaret parmağımızın ucunda, dijital hakimiyet altında olduğunu vurguladı. KÜMPEM’in kuruluş amacının endüstri-üniversite işbirliğini geliştirerek sektöre değer yaratmak olduğunu belirten Dr. Meltem Kayhan, ‘’Sektördeki dönüşümü daha iyi anlamak için bilgi ve deneyim paylaşımı çok önemli. KÜMPEM Forum altı yıldır bu amaca yönelik önemli bir platform sunuyor’’ dedi.

Dr. Victor Martinez de Albeniz: ‘’Hava durumu ne kadar masum?’’

Konferansta, Barcelona’da 1.Moda Operasyonları Zirvesi’ni düzenleyen IESE’den Dr. Victor Martinez, Albeniz mevsimsel faktörlerin moda perakendesine etkisi hakkında çarpıcı bir sunum yaptı. Yapılan araştırmalara göre hava durumunun tüketici eğilimleri üzerinde önemli bir etkisi olduğuna dikkat çeken Albeniz, mağazaların satış oranlarını artırmak için bu eğilimleri iyi okumaları gerektiğini söyledi. Yağmurlu havalarda alışveriş merkezlerinde ziyaretçi sayısının artmasına rağmen satış oranlarının düştüğüne değinen Albeniz, konuşmasını şöyle sürdürdü: ‘’Alışveriş merkezlerindeki durumun aksine yağmurlu havalarda sokaklarda bulunan mağazaların ziyaretçi sayısı azalırken satış oranları yükseliyor. Mevsim geçişlerinde ise alışveriş merkezlerinin hem ziyaretçi sayısı hem de satışları artıyor. Sonuç olarak eğer mağazalar satışlarını her mevsim belli bir seviyede tutmak istiyorlarsa satışların düşüş gösterdiği dönemlerde promosyonlarla, kampanyalarla tüketiciyi alışverişe teşvik etmeliler.’’

Bohoyo: ‘’Türk tüketiciler günde 3.8 saat online, bu oran Güney Avrupa’da 1.8 saat’’

‘Yeni Müşteri Kazanımı İçin Marka ve Ürün Konumlandırma Stratejileri’ başlıklı bir sunum yapan Kantar Consumer Insights CEO’su Carmen Bohoyo, Türkiye’deki tüketici profili hakkında önemli veriler paylaştı. Türkiye’deki tüketicilerin hayatında mobil iletişimin çok önemli bir yeri olduğunu belirterek, akıllı cihaz kullanımının son iki yılda adeta zıplayarak yüzde 86 gibi bir orana çıktığını, kişi başına düşen cihaz sayısının ise 2.3’e ulaştığInı belirten Bohoyo, şöyle devam etti: ‘’Türk tüketiciler günde 3.8 saat online. Bu rakam Güney Avrupa’da 1.8... Bu yaygın ve hızlı dijitalleşmeye rağmen, e-ticaret Türkiye’de hala emekleme döneminde. Bu yavaş gidişte en önemli faktör, kalite endişesi. Sektörün bu endişeyi gidermesi halinde e-ticaret Türkiye için potansiyeli yüksek, büyük bir fırsat alanı olacaktır.’’

Migros Marka İletişimi ve CRM Direktörü Kına Demirel: “Geçmişteki verilere göre bir tüketicinin ortalama olarak dikkati 12 saniyede dağılırken, şimdi bu rakam 8 saniyeye düştü”

Migros Marka İletişimi ve CRM Direktörü Kına Demirel, “Ürün fiyatının uygun olması bir hijyen faktörü. Ama ödediğimiz paraya değer hissi vermek artık hepsinden daha önemli” dedi. Migros’un sektörde bir ilk olan ‘Tam Bana Göre’ sisteminin tamamen kişiye özel kampanya kurgusu ile fark yarattığını belirten Demirel, “Her dönem 27 milyon adet Tam Bana Göre teklifi sunuyoruz. 2015 sonundan bugüne 1.1 milyon müşteri bu uygulamadan yararlandı” dedi. Geçmişte bir tüketicinin ortalama olarak dikkatinin 12 saniyede dağılırken, şimdi bu rakamın 8 saniyeye düştüğünü söyleyen Demirel, “Bu düşüşte teknolojik cihazların kullanımının artması önemli bir faktör. Bu değişim pek çok yaklaşımı kökünden sarsacak” dedi.

Thinkneuro CEO’su Yener Girişken: “Koku satın alma düşüncesini doğrudan etkiliyor”

Konferansta alışveriş alışkanlıklarımızda kokunun yeri hakkında bir sunum yapan Thinkneuro CEO’su Yener Girişken, “Koku satın alma düşüncemizi doğrudan etkiliyor. Fırın, poğaça ve ekmek kokusu müşteriyi satınalmaya yönlendiriyor. Yumuşatıcı ürünlerini uzaktan gördüğümüzde dahi, koku düşüncesi duygusal yükselişi tetikliyor. Yine müşteri, kişisel bakım reyonunda üzerinde folyo olan bir kremi koklayamadığı için duygusal etkide sert bir düşüş yaşıyor ve satın alma kararından vazgeçebiliyor” dedi.

2 gün boyunca perakendenin kalbi bu konferansta attı

İki gün süren KÜMPEM FORUM Perakende Konferansı’nda perakende ve moda sektörünün etkili isimleri ile yerli ve yabancı akademisyenler katılımcılarla buluştu. Konferansın ilk gününde Duke Üniversitesi’nden Dr. Fernando Bernstein kişiselleştirilmiş data yönetimi hakkında bir sunum yaparken, Hepsiburada.com Veri Yöneticisi İsmail Parsa da müşteri segmentasyonu konusunu ele aldı. Migros Ar-Ge Merkezi Yazılım Mimarı Dr. Zeynep Turgay, ‘Tüketici Verisini Kullanan Akıllı Perakende’ oturumunda şirketin TÜBİTAK ve Avrupa Birliği destekli yaptığı çalışmaları anlatarak, Dağıtım Merkezi’nde hayata geçirmekte oldukları ürün yerleşim düzeni ve toplayıcı yürüme mesafesi optimizasyonu ile yüzde 35’lik kaynak ve zaman tasarrufu sağladıklarına dikkat çekti. Özyeğin Üniversitesi’nden Dr. Koen Powels’ın ‘Yeni Dünyada Akıllı Perakende’ başlıklı sunumunun ardından, Konferansın ilk gününde Retailcake.com Kurucusu Barış Çakar’ın ‘Moda Perakendesinde Rekabetçi Akıl’ sunumunun ardından, Texas Üniversitesi’nden Dr. Dorothee Honhon ‘Büyük Datadan Öğrenmek’, John Hopkins Üniversitesi’nden Dr. Özge Şahin de ‘Tüketici Araştırmalarının Planlama ve Fiyatlamaya Etkisi’ başlıklı konuşmaları gerçekleştirdi. Açılış konuşmasını Koç Üniversitesi’nden Dr. Meltem Kayhan ve Prof. Dr. Gürhan Kök’ün yaptığı ikinci gün oturumlarında ‘Omni-Kanal Perakendede Bilgi ve Tedarik Yönetimi’ başlıklı sunumu yapan Dr. Santiago Gallino’nun ardından öğleden sonraki oturumda ise Türk perakende sektörünün önemli isimleri ‘Müşterinin Yeni Gerçekliği Ne?’ sorusuna yanıt aradı.